На петнаестој, јубиларној конференцији Дан интернет домена Србије (ДИДС 2025), одржаној 18. марта у Београду, окупио се велики број домаћих и међународних стручњака који су разменили знања и визије о будућности дигиталног простора. Под слоганом "Назад у будућност", овогодишња конференција пружила је свеобухватан увид у трендове и изазове који ће обликовати интернет у годинама пред нама.
ДИДС 2025 отворио је директор Фондације „Регистар националног интернет домена Србије” (РНИДС) Дејан Ђукић, који је истакао значај и традицију овог догађаја и важност овог јубилеја, поменувши и друге значајне догађаје које је Фондација РНИДС реализовала и који су у плану.
Keynote предавање "Повратак у будућност: ка снажнијем интернету" одржала је Полина Малаја директорка за политику у Удружењу европских регистара националних домена (CENTR). Предавање је започела освртом на историјат интернета и кључне принципе који су омогућили његов експоненцијални раст - отвореност, интероперабилност и децентрализовану структуру, а закључујући своје излагање, Малаја је представила визију светлије будућности интернета која се темељи на повратку основним принципима – отворености, безбедности и инклузивности, уз нагласак на промоцију конкуренције и диверзитета на глобалној мрежи.
Уследила је панел дискусија која је отворила важно питање различитих приступа регулацији интернета широм света и која је окупила угледне стручњаке: Кристијана Кауфмана из ICANN-a, Растка Петаковића из канцеларије Karanović & Partners, Мику Тасића, креативног технолога из Енглеске, а панел је модерирао Данко Јевтовић, члан Управног одбора РНИДС-а. Заједнички закључак панелиста био је да треба задржати позитивне аспекте интернета и радити на мултистејкхолдер моделу који ће омогућити да интернет остане глобалан и универзалан.
Предраг Милићевић, саветник за маркетинг и комуникације у РНИДС-у и Никола Јовановић, директор агенције Plum Mark специјализоване за спровођење истраживања тржишта у области дигитала представили су пројекат "Индекс дигиталног развоја Србије". Овај пројекат кроз објективне показатеље мери дигитализацију домаћих предузећа. Њихово истраживање показало је да дигитални индекс Србије тренутно износи 46,97 од могућих 100, што указује на значајан простор за дигитални напредак. Посебно је истакнута практична вредност сајта индекс.срб, која предузећима омогућава да процене своје дигиталне капацитете у поређењу са сличним фирмама.
Уследио је keynote предавач Иван Минић који је у свом предавању "Дигитална трансформација на српски начин" понудио освежавајући поглед на изазове дигитализације пословања у Србији. Кроз низ примера, Минић је представио успешне случајеве домаћих компанија које су прихватиле дигитализацију и имплементирале је на начин прилагођен локалном контексту. Ови примери учинили су сложену тему приступачнијом публици.
Маријана Борковић, стручна сарадница за маркетинг и комуникације из Фондације РНИДС потом је представила пројекат "Локалац на интернету", хуманитарну иницијативу РНИДС-а која од 2020. године бележи континуирани развој. Кроз продају брендираних производа, пројекат прикупља средства за подршку младим талентима, а посебно инспиративна била је прича две ученице Математичке гимназије које су, захваљујући овом пројекту, посетиле Европску лабораторију за нуклеарна истраживања (CERN). На конференцији је представљена и нова колекција производа бренда Локалац, а најављени су и будући планови који укључују подршку удружењу Лице улице и креирање мурала у Београду.
Иван Станимировић и Миомир Попесков одржали су презентацију "domen.rs студија случаја: Како настаје бренд". Они су поделили практичне савете о томе како интернет домен може постати срж успешне бренд стратегије, често превазилезећи ограничења традиционалне СЕО оптимизације, а конференција је закључена динамичним ДИДС квизом који је тестирао знање учесника о интернет доменима, дигиталним трендовима и историји интернета, што је на забаван и интерактиван начин заокружило овогодишњи програм ДИДС-а.
Снимак конференције можете пронаћи на Јутјуб каналу Фондације РНИДС.