Na petnaestoj, jubilarnoj konferenciji Dan internet domena Srbije (DIDS 2025), održanoj 18. marta u Beogradu, okupio se veliki broj domaćih i međunarodnih stručnjaka koji su razmenili znanja i vizije o budućnosti digitalnog prostora. Pod sloganom "Nazad u budućnost", ovogodišnja konferencija pružila je sveobuhvatan uvid u trendove i izazove koji će oblikovati internet u godinama pred nama.
DIDS 2025 otvorio je direktor Fondacije „Registar nacionalnog internet domena Srbije” (RNIDS) Dejan Đukić, koji je istakao značaj i tradiciju ovog događaja i važnost ovog jubileja, pomenuvši i druge značajne događaje koje je Fondacija RNIDS realizovala i koji su u planu.
Keynote predavanje "Povratak u budućnost: ka snažnijem internetu" održala je Polina Malaja direktorka za politiku u Udruženju evropskih registara nacionalnih domena (CENTR). Predavanje je započela osvrtom na istorijat interneta i ključne principe koji su omogućili njegov eksponencijalni rast - otvorenost, interoperabilnost i decentralizovanu strukturu, a zaključujući svoje izlaganje, Malaja je predstavila viziju svetlije budućnosti interneta koja se temelji na povratku osnovnim principima – otvorenosti, bezbednosti i inkluzivnosti, uz naglasak na promociju konkurencije i diverziteta na globalnoj mreži.
Usledila je panel diskusija koja je otvorila važno pitanje različitih pristupa regulaciji interneta širom sveta i koja je okupila ugledne stručnjake: Kristijana Kaufmana iz ICANN-a, Rastka Petakovića iz kancelarije Karanović & Partners, Miku Tasića, kreativnog tehnologa iz Engleske, a panel je moderirao Danko Jevtović, član Upravnog odbora RNIDS-a. Zajednički zaključak panelista bio je da treba zadržati pozitivne aspekte interneta i raditi na multistejkholder modelu koji će omogućiti da internet ostane globalan i univerzalan.
Predrag Milićević, savetnik za marketing i komunikacije u RNIDS-u i Nikola Jovanović, direktor agencije Plum Mark specijalizovane za sprovođenje istraživanja tržišta u oblasti digitala predstavili su projekat "Indeks digitalnog razvoja Srbije". Ovaj projekat kroz objektivne pokazatelje meri digitalizaciju domaćih preduzeća. Njihovo istraživanje pokazalo je da digitalni indeks Srbije trenutno iznosi 46,97 od mogućih 100, što ukazuje na značajan prostor za digitalni napredak. Posebno je istaknuta praktična vrednost sajta индекс.срб, koja preduzećima omogućava da procene svoje digitalne kapacitete u poređenju sa sličnim firmama.
Usledio je keynote predavač Ivan Minić koji je u svom predavanju "Digitalna transformacija na srpski način" ponudio osvežavajući pogled na izazove digitalizacije poslovanja u Srbiji. Kroz niz primera, Minić je predstavio uspešne slučajeve domaćih kompanija koje su prihvatile digitalizaciju i implementirale je na način prilagođen lokalnom kontekstu. Ovi primeri učinili su složenu temu pristupačnijom publici.
Marijana Borković, stručna saradnica za marketing i komunikacije iz Fondacije RNIDS potom je predstavila projekat "Lokalac na internetu", humanitarnu inicijativu RNIDS-a koja od 2020. godine beleži kontinuirani razvoj. Kroz prodaju brendiranih proizvoda, projekat prikuplja sredstva za podršku mladim talentima, a posebno inspirativna bila je priča dve učenice Matematičke gimnazije koje su, zahvaljujući ovom projektu, posetile Evropsku laboratoriju za nuklearna istraživanja (CERN). Na konferenciji je predstavljena i nova kolekcija proizvoda brenda Lokalac, a najavljeni su i budući planovi koji uključuju podršku udruženju Lice ulice i kreiranje murala u Beogradu.
Ivan Stanimirović i Miomir Popeskov održali su prezentaciju "domen.rs studija slučaja: Kako nastaje brend". Oni su podelili praktične savete o tome kako internet domen može postati srž uspešne brend strategije, često prevazilezeći ograničenja tradicionalne SEO optimizacije, a konferencija je zaključena dinamičnim DIDS kvizom koji je testirao znanje učesnika o internet domenima, digitalnim trendovima i istoriji interneta, što je na zabavan i interaktivan način zaokružilo ovogodišnji program DIDS-a.
Snimak konferencije možete pronaći na Jutjub kanalu Fondacije RNIDS.