Седма по реду BizIT конференција, одржана 4. и 5. новембра, разматрала је стратешке позиције дигиталне економије и последице ковид кризе на пословање, а једна од важних тема била је електронска трговина. Током панела „Е-комерц као спас од катастрофе“ закључено је да бројна предузећа која послују у овом сектору бележе раст од неколико стотина процената. На панелу је учествовао Предраг Милићевић, руководилац Сектора маркетинга и комуникација Фондације „Регистар националног интернет домена Србије“ (РНИДС), који је објаснио значај сопственог назива домена за успешно пословање на интернету.
Према речима модераторке панела, Зоране Милидраг, председнице Е-комерц асоцијације Србије, е-комерц је постао „ново нормално“ и бележи стабилан раст, но, питање које се поставља је да ли је свеједно како се интернет користи у електронској трговини, и да ли је неко своју продавницу "отворио" на некој од друштвених мрежа, или на сопственом сајту. Према речима Предрага Милићевића, креирањем сајта на властитом називу домену е-трговац избегава непријатна изненађења која му могу приредити друштвене мреже – било променом алгоритма, било правила коришћења, јер компаније у чијем су власништву и једно и друго прилагођавају свом пословању, а не пословању корисника. Бизнис који своје онлајн пословање заснива само на употреби друштвених мрежа ризикује да остане без свега што има на интернету ако из неког разлога изгуби приступ изабраној мреж
„Прича је потпуно другачија када је реч о веб-сајту, јер је ту е-трговац свој на своме. Притом, није свеједно ни који се домен користи, јер избор домена треба да зависи од избора тржишта - Гугл воли локалне, националне домене и фаворизује их у претрагама. Како је корона мотивисала бројне мале произвођаче да се "попну" на интернет, гро њих је био и остао усмерен на тржиште Србије, па би логичан избор био национални, а не генерички домен,“ изјавио је Милићевић.
Важно питање за е-трговину је и питање поверења које је много теже стећи, а лакше изгубити на интернету. На питање да ли РНИДС некако може помоћи предузетнику који бира национални домен да учврсти поверење купаца, Милићевић је одговорио да је важна ствар што купац може да провери од кога купује.
„Ако је назив .rs домена регистрован на фирму, како би требало, у нашем WHOIS сервису се могу добити информације о фирми на коју је тај назив домена регистрован. А онда, са тим подацима, може се проверити на сајту АПР-а каква је то фирма. То, рецимо, није могуће са .com доменом,” истакао је Милићевић.
Још једна важна компонента за очување односа поверења је и безбедност. „Колико год е-продавница била обезбеђена са свих страна, и по питању плаћања и по питању сигурности података, пречесто се заборавља назив домена на коме тај сајт стоји. Називи домена могу да се хакују и преусмере на лажни сајт под хакерском контролом, на ком купац несвесно може да остави разне битне податке о себи и својој картици. Међутим, РНИДС је омогућио чак три различита нивоа заштите назива домена, што га чини много сигурнијим, поготово ако се укључи највиши ниво, тзв. Registry Lock. Осим тога, баш током пандемије, омогућена је и услуга која спречава хакере да купца скрену са пута ка жељеном сајту и доведу га опет на свој сајт на ком могу да му покраду податке. Реч је о DNSSEC услузи,“закључио је Милићевић.
На панелу су о расту електронске трговине, потенцијалу овог сектора и очекивањима говорили и Никола Механџић, директор пословног развоја за тржишта Западног Балкана, Mastercard и Иван Танасковић, руководилац е-комерца у компанији Планета Спорт.