Fondacija „Registar nacionalnog internet domena Srbije“ (RNIDS) 21. oktobra organizuje onlajn panel diskusiju „Bezbedan sajt – bezbednija e-trgovina“. Prenos diskusije biće realizovan putem platforme Jutjub i sledećeg linka, a počinje u 11 časova.
Ako preduzeće do sada nije poseglo za trgovinom na internetu pitanje je dana kada će to učiniti sudeći prema rastu koji e-trgovina beleži u Srbiji. Tokom 2020. godine e-komerc oborio je sve rekorde, međutim taj trend se nastavlja, a u analizi podataka Narodne banke Srbije koju je napravila E-komerc asocijacija Srbije, u prvoj polovini 2021. godine broj dinarskih transakcija plaćenih karticom onlajn veći je za 91% u odnosu na isti period prethodne godine, a vrednost dinarskih transakcija je duplirana. Podaci NBS pokazuju da je u drugom kvartalu 2021. godine broj internet prodavnica porastao za 11,7% u odnosu na prvi kvartal (za gotovo 2.500) što je rast od 77,37% u poređenju sa krajem drugog kvartala 2020. godine.
Međutim tokom oktobra, Evropskog meseca sajber bezbednosti, nemoguće je ne postaviti pitanje raste li sa brojem e-prodavnica i potencijal za sajber incidente? Koliko bezbedno firme trguju i kupci kupuju onlajn? Kako zaštititi poslovanje i kupce na internetu?
Panel diskusija „Bezbedan sajt – bezbednija e-trgovina“ ima za cilj da preduzeća koja se tek upuštaju u trgovinu na internetu informiše o tome kako da internet što bezbednije koriste u poslovanju. Tokom diskusije razmatraće se kakve greške preduzeća prave prilikom izrade sajtova, kako da o svojim sajtovima brinu i kako da ih štite, kako da što bezbednije prodaju, komuniciraju, načelno, posluju na internetu.
Petar Kordić, Live škola WordPress-a, marketar u pozadini, stručnjak za WordPress sajtove na prvoj liniji, godinama se bavio „sajtovskom virusologijom“ i otklanjanjem problema u kojima su se preduzeća našla usled činjenice da im je sajt hakovan. Svoja iskustva prenosi polaznicima škole koju je osnovao, a publika panel diskusije imaće prilike da čuje koje greške se mogu izbeći, šta je potrebno da firma zna da bi mogla da kontroliše rad ljudi unajmljenih da brinu o sajtu i kako da sajtovi na WordPress platformi budu što bezbedniji.
Da li i koliko preduzetnik brine u startu o bezbednosti svog e-šopa, koliko je važna uloga dobrog divelopera ili agencije koja održava sajt da ne dođe do incidenta? Imaju li preduzetnici, zauzeti brigom o dnevnom poslovanju, vremena da se posvete i ovoj temi? Svoja iskustva sa publikom podeliće Nikola Radojčić, suvlasnik dizajnerskog studija Braća burazeri i brenda Dechko Tzar čiji se proizvodi zahvaljujući e-šopu prodaju i na tržištima van Srbije.
Ako je zaštita naziva domena putem kog se pristupa sajtu ili e-prodavnici A, šta je onda B? Žarko Kecić, rukovodilac Sektora IKT servisa RNIDS-a, stručnjak za bezbednost i stabilnost kompleksnih IT sistema i infrastrukture, predstaviće abecedu osnovne zaštite veb-aplikacija i pružiti savet kako da preduzeća, bez obzira na veličinu, obave osnovne aktivnosti zaštite svojih onlajn resursa.
E-trgovina, elektronska plaćanja i digitalni poslovni modeli su ekspertiza Aleksandra Birovljeva koji je tokom godina sarađivao sa najvećim e-komerc trgovcima, bankama prihvatiocima platnih kartica, kompanijama za onlajn klađenje, i koji je imao prilike da primeni neke od specifičnih karakteristika e-plaćanja koje su promenile onlajn tržište (tokenizacija platnih kartica, plaćanje „jednim klikom“ i dr). Od Aleksandra očekujemo savete o tome kako postaviti svoj e-šop i regulisati onlajn plaćanje što jednostavnije i bezbednije – i za prodavce i za njihove kupce.
Razgovor vodi i panel moderira Jelena Opačić, direktorka kompanije mCloud – hosting provajdera i ovlašćenog registra RNIDS-a, koja će diskusiji dati vredne uvide sa aspekta firmi koje pružaju usluge hostinga za e-trgovine brojnih preduzeća.
Iako ovogodišnjoj panel diskusiji publika neće fizički prisustvovati, već će razgovor biti prenošen putem strima, pitanja učesnicima panela moguće je postaviti na imejl adresu ili putem četa tokom emitovanja programa.
Svakog oktobra RNIDS organizuje događaj čija je tema bezbednost na internetu i time se pridružuje panevropskoj kampanji „Evropski mesec sajber bezbednosti“ čiji je inicijator ENISA (Evropska agencija za bezbednost mreža i informacija), a koja ima za cilj podizanje svesti o pretnjama na internetu, načinima zaštite od pretnji i što bezbednijoj upotrebi interneta.