Konferencija o elektronskom poslovanju „Šabac link“ održana je 19. aprila u Šapcu u organizaciji agencije „Kato“, a Fondacija „Registar nacionalnog internet domena Srbije“ (RNIDS) bila je generalni sponzor Konferencije, koju su takođe podržali i Privredna komora Srbije i Grad Šabac. Oko 120 lokalnih preduzetnika, predstavnika malih i srednjih preduzeća, studenata i IT stručnjaka, prisustvovalo je Konferenciji na kojoj je bilo reči o tome kako razviti i unaprediti poslovanje na Internetu i prilagoditi se uslovima četvrte industrijske revolucije.
Prvo predavanje održala je Jelena Jovanović iz Privredne komore Srbije, u kom je predstavila statistike i trendove u e-trgovini u Evropi i Srbiji. Istraživanja iz 2016. ukazuju na to da se u EU oko 20% od ukupne trgovine odvija putem Interneta, dok je taj udeo u Srbiji manji od 5%. Situacija se, međutim, popravlja, s obzirom na to da su domaće firme koje posluju u Srbiji u prethodnoj godini izvezle IT usluge u vrednosti većoj od pola milijarde evra.
Broj transakcija putem Interneta se u Srbiji udvostručio od 2013. i sada broji i do četiri miliona. Vrednost pojedinačnih transakcija ovog tipa je takođe porastao, i sada iznosi u proseku 4.025 dinara po transakciji. Jovanović je dodala da je za dalji razvoj ovog sektora potrebna jača saradnja svih strana i pozvala sve zainteresovane privrednike i kompanije da se jave Privrednoj komori Srbije za svu pomoć i potrebnu podršku. Pogledajte uvodne reči i predavanje Jelene Jovanović:
Predrag Milićević, rukovodilac Sektora za razvoj poslovanja i marketing RNIDS-a, održao je predavanje na temu internet identiteta, gde je na zanimljivim primerima iz prakse, pokazao da je upravo internet domen osnova za poslovanje na Internetu. Naziv domena definiše dve najvažnije internet adrese na kojima se jedna firma ili kompanija može naći – veb adresu, na kojoj je lociran sajt, i adresu e-pošte, sa koje komunicira sa celim svetom. Globalna jedinstvenost svakog naziva internet domena čini i te dve, vrlo bitne adrese, globalno jedinstvenim. Na primerima kompanija koje nisu na najbolji način brinule o internet domenima na kojima im se nalaze poslovni ili prodajni sajtovi, Milićević je ukazao na posledice koje ovakva nebriga može ostaviti na celokupno poslovanje. Pogledajte snimak u nastavku teksta za više saveta i preporuka iz Milićevićevog predavanja, ili ih pročitajte u ovom tekstu.
Postoji veliki broj nepoznanica kada je u pitanju pravni aspekt poslovanja na Internetu. O tome šta treba uraditi da bi se poslovalo u skladu sa pravom i izbegle moguće posledice zbog nepoznavanja ove oblasti, govorio je Žarko Ptiček, specijalizovani pravnik za oblast IT-ja. U svom predavanju, Ptiček je naveo elemente koje svaki uslovi korišćenja bilo koje od IT usluga treba da sadrže i skrenuo pažnju na to kako se u skladu sa zakonima obrađuju i skladište lični podaci korisnika.
Marko Rizovski, specijalista za POS i e-Trgovinu u Unikredit banci, govorio je o tome kako plaćati i primati uplate preko Interneta i dao korisne savete firmama koje se spremaju da elektronsku trgovinu uvedu u svoje poslovanje. O ulozi brze pošte i kurirskih usluga u e-trgovini, u svom predavanju govorila je Marija Matić, marketing menadžer kurirske službe BEX.
O tome šta je optimizacija za pretraživače, koje su pretpostavke i uslovi da jedan sajt bude dobro optimizovan i visoko se kotira u rezultatima pretrage, govorio je Saša Kasapić, konsultant za SEO. Ovom prilikom on je objasnio kako pretraga funkcioniše i skrenuo pažnju na to da oko 91% korisnika ne ide dalje od prve strane Gugla i da je zato važno biti dobro pozicioniran. Predavanje Saše Kasapića i govornika koji su mu prethodili, možete pogledati ovde:
U poslednjem predavanju na Konferenciji, Zoran Jovanović, sertifikovani konsultant za razvoj MSPP, je govorio o osnovama poslovnog prisustva i komunikacije na društvenim mrežama i na praktičnim primerima objasnio kako se oglašavati na Guglu i Fejsbuku. Snimak njegovog predavanja je u nastavku: